دیدنی های شهر وان

شهر وان یکی از شهرهای مهم در شرق ترکیه است که اگرچه کوچک است اما به دلیل تاریخ غنی، فرهنگ متنوع و مناظر طبیعی زیبا شهرت دارد . وان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی در ترکیه شناخته می‌شود و تاریخ آن به دوران اورارتویی‌ها برمی‌گردد. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، محل تلاقی فرهنگ‌های مختلفی از جمله کردها، ارامنه و ترک‌ها بوده و این تنوع فرهنگی در آداب و رسوم، زبان و غذاهای محلی مشهود است. همچنین به دلیل نزدیکی با ایران و هم مرز بودن با استان آذربایجان غربی ، جاذبه‌ها، بی‌نیازی به اخذ ویزا، به یکی از مقاصد خارجی محبوب برای ایرانی‌ها تبدیل شده .

وان دارای فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی متعددی است که در طول سال برگزار می‌شود. این رویدادها فرصت مناسبی برای آشنایی با فرهنگ محلی و تعامل با مردم منطقه فراهم می‌آورد. این شهر یک مقصد گردشگری جذاب با تاریخ غنی، فرهنگ متنوع و مناظر طبیعی زیباست که می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورد .

دیدنی های شهر وان

 دریاچه وان

میتوان گفت دریاچه وان دیدنی ترین جاذبه ی این شهر است که توسط کوهستانی سرسبز و خوش آب و هوا احاطه شده . این دریاچه با مساحتی حدود ۳۷۰۰ کیلومتر مربع بزرگ‌ترین دریاچه در ترکیه و یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های قلیایی جهان است. این دریاچه به خاطر رنگ آبی عمیق و شفافش شناخته شده و به عنوان “دریاچه آبی” نیز معروف است. دریاچه وان به دلیل وجود نمک و مواد معدنی خاص، زیستگاه گونه‌های خاصی از پرندگان، از جمله فلامینگوها و مرغابی‌هاست . به علاوه این مواد معدنی باعث شده دارای خاصیت درمانی هم باشد و بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌های پوستی و مفصلی به این مکان مراجعه می‌کنند. در اطراف دریاچه، مناظر کوهستانی و دشت‌های سرسبز وجود دارد که برای عکاسی و پیاده‌روی بسیار مناسب است.

قلعه وان

قلعه وان که به آن “قلعه ساردور” نیز میگویند، بر روی تپه‌ای مشرف به شهر قرار دارد و قدمت آن به قرن نهم پیش از میلاد برمی‌گردد. این قلعه با دیوارهای سنگی ضخیم و برج‌های دیدبانی‌اش، نمایی باشکوه از شهر و دریاچه را فراهم می‌کند و در عمر دراز خود شاهد بسیاری از جنگ‌ها و تحولات بوده است . بازدیدکنندگان می‌توانند از مسیرهای پیاده‌روی اطراف قلعه استفاده کرده و از مناظر زیبای شهر و کوه های اطراف لذت ببرند. همچنین در داخل قلعه نیز آثار تاریخی متعددی از جمله سنگ‌نوشته‌ها و بقایای ساختمان‌های قدیمی شامل حمام باستانی، ویرانه‌هایی از یک کاخ، آب‌انبار و کتیبه‌های خط میخی وجود دارد که نشان‌دهنده سبک زندگی مردم آن زمان است . بسیاری از ایرانی ها با دیدن این قلعه، به یاد قلعه اعجاب‌انگیز الموت می افتند .

 جزیره آکدامار

 

جزیره آکدامار در وسط دریاچه وان واقع شده و به خاطر کلیسای تاریخی موجود در آن که کلیسای صلیب مقدس نام دارد مشهور است. این کلیسا در سال ۹۱۱ میلادی  به سبک ارمنی ساخته شده و دارای نقاشی‌های دیواری زیبا و نمای سنگی چشم‌نواز است. چشم انداز گل‌های وحشی در فصل بهار در اطراف جزیره منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد می‌کند و تجربه‌ای دلپذیر برای گردشگران فراهم می‌آورد. بازدیدکنندگان می‌توانند با قایق به جزیره بروند و در کنار کلیسا، از مناظر طبیعی لذت ببرند.

موزه وان

یکی دیگر از دیدنی های شهر وان موزه این شهر است که در آن مجموعه‌ای از اشیاء باستانی، سفال‌ها، جواهرات و آثار هنری از دوران مختلف تاریخ به ویژه آثار مربوط به تمدن اورارتو را به نمایش گذاشته شده است .در این مجموعه همچنین برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای بازدیدکنندگان برگزار می‌شود که شامل کارگاه‌های هنری و نمایشگاه‌های موقتی است . این نمایشگاه‌ها به‌ صورت موضوعی سازماندهی شده‌اند و موضوعاتی مانند باستان‌شناسی، قوم‌نگاری، هنرها و صنایع دستی، آداب‌ و رسوم و سنت‌های محلی را پوشش می‌دهند.  بنابراین اگر به تاریخ یا باستان‌شناسی علاقه مندید بازدید از موزه وان را از دست ندهید.

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و دیدنی در ۸۰ کیلومتری مرکز شهر وان است که با ارتفاع حدود ۲۰ متر، آب زلالی را به پایین می‌ریزد . نام آبشار برگرفته از نام پادشاه عثمانی، سلطان مراد چهارم است. اطراف این آبشار با درختان چنار و فضای سبز احاطه شده و محیطی دلنشین برای استراحت و گشت و گذار فراهم کرده . از همین رو سالانه گردشگران زیادی برای پیک‌نیک، عکاسی و پیاده‌روی به این جاذبه ی طبیعی رفته و از فضای آن لذت میبرند . همچنین، در فصل تابستان، هوای خنک آبشار می‌تواند فرصتی برای فرار از گرما باشد.

مرکز خرید ای‌ وی‌ ام وان

وقت آن رسیده که کمی از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهر وان فاصله گرفته و یک مکان مناسب برای خرید و بازارگردی به شما معرفی کنیم . مرکز خرید ای‌ وی‌ ام وان هم یک مرکز خرید بزرگ‌ و مشهور در این شهر است و هم در فهرست بهترین جاهای دیدنی وان قرار می‌گیرد . به خصوص یرای ایرانی ها این مکان یکی از محبوب ترین جاها در شهر وان به شمار میرود . مجموعه  ای وی ام با داشتن بیش از ۱۰۰ مغازه و فروشگاه به هر سلیقه ای در خرید پاسخ میدهد . به علاوه امکانات رفاهی کامل و خوبی اعم از کافه و رستوران، سرویس بهداشتی، مسجد، پارکینگ، زمین بازی برای کودکان و بسیاری موارد رفاهی و تفریحی دیگر این مرکز را برای مسافران همه چیز تمام کرده است .

خانه گربه‌های وان

 

اگر به حبوانات به خصوص گربه ها علاقه دارید در سفرتان به شهر وان حتما سری به خانه گربه های این شهر بزنید . در این مرکز گربه هایی خاص و از نژاد کمیاب نگه داری میشود که برای بسیاری شگفت انگیز و جذاب است .این گربه ها نمونه‌ای خاص از گربه‌سانان هستند که رنگ چشمان متفاوتی دارند به این صورت که  یک چشم آن‌ها به رنگ آبی و دیگری کهربایی است . در کمال تعجب برخلاف دیگر گربه‌ها، این نژاد از آب فراری نیستند، بلکه آب‌تنی را هم دوست دارند . مردم و محلی ها معتقدند که این گربه‌ها، همان نژاد گربه‌هایی هستند که حضرت نوح وارد کشتی بزرگ خود کرد.

 

قلعه هوشاپ

یکی دیگر از جاهای دیدنی وان قلعه هوشاب است که قدمت آن به قرن ششم تا نهم قبل از میلاد برمیگردد . این قلعه روی شیبی تند در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرکز شهر وان، در احاطه سه دیوار تو در تو قرار گرفته و در طول تاریخ بارها ویران شده است . بنایی که در حال حاضر وجود دارد تفاوت بسیاری با دژی که توسط معماران دوره اورارتویی ساخته شده بود دارد . هدف از ساخت این قلعه ایجاد امنیت بوده و شامل بخش‌های مختلف از جمله دو مسجد، سه حمام، شیرهای آب، چندین منزلگاه، برج‌های محافظتی، سراچه‌هایی برای نگهبانی، سه حیاط مجزا و زندان‌های زیرزمینی میشده است .

دیدنی های شهر وان بسیار زیاد است و تعدادشان به مواردی که بررسی کردیم خلاصه نمیشود . از حمله سایر این جاذبه ها میتوان به :

کتیبه خشایارشاه

مسجد جامع وان

مسجد کایا چلبی

یدی کلیسه

قلعه چاووش تپه

خرابه‌های شهر باستانی توشپا و … اشاره کرد .

 

 

برای تهیه بلیط با بهترین شرایط و سفر به مقاصد مختلف در ایران و جهان با ما در ارتباط باشید :

Www.rahetoos.ir

۰۵۱۳۲۲۳۳۰۰۰

تلفن و ایتا

۰۹۱۰۳۱۱۹۰۳۶

@Rahetoosflight

 

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ati
Ati
1 ماه قبل

خیلی جالب و عالی🤩